Nu har du varit på Sector Alarm i snart 3 år. Vad har hänt i stora drag i företaget sedan du började?
Det har hänt en massa saker. Vi har fortsatt på vår tillväxtresa och adderat ca 40 000 nya kunder. Det som är fantastiskt är att kunderna, enligt våra mätningar, fortsätter att bli alltmer nöjda med oss trots att de blivit fler. Det bekräftas av att vi bland annat vunnit SM i kundtjänst tre år i rad. Vi har också växt i antal anställda och är nu ca 600 personer i den svenska organisationen. Vi har också fortsatt vår varumärkesresa där numera ca 75% av Sveriges befolkning vet vad Sector Alarm är. Men det räcker ju inte bara med att vara känd utan vi håller också på att fylla vårt varumärke med känslor, till exempel så vill vi att kunder ska känna sig säkra, trygga och omhändertagna och känna en ”peace of mind” känsla när man är hemma eller är bortrest. En annan kul grej är att vi nått 200 000 kunder och då jag gick själv ut och gav tårta och present till kund nr 200 000.

Du har ju själv knackat dörr tidigt i karriären, vad har du för nytta av det som VD?
Min bakgrund som dammsugarförsäljare på Electrolux är värdefull eftersom jag vill att alla ledare, oavsett nivå, ska förstå verksamheten. Eftersom vi är ett säljdrivet bolag så tycker jag det är viktigt att föregå med gott exempel och jag är själv emellanåt ute och knackar dörr med våra säljare. Jag kan därför förstå deras tuffa vardag och även coacha dem och deras ledare.

Vad kan vara utmanande som ledare i ett företag under hög tillväxt?
Flera saker kan vara utmanande. I dagsläget med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut kan det naturligtvis vara svårt att rekrytera kompetent personal. Fördelen som Sector Alarm har är en duktig HR avdelning som ansvarar för vår SWA (Sector Way Academy). Detta är ett internt utbildningskoncept som syftar till att on-boarda och vidareutveckla personal. Eftersom vi fokuserar på att rekrytera människor med rätta värderingar snarare än att de har rätt utbildning och erfarenhet så kan vi utbilda dem enligt våra ”motorvägar” och på så sätt hitta tillräckligt med personal.

En annan utmaning med att växa snabbt är att kunderna riskerar att bli missnöjda om organisationen får växtvärk. Vårt sätt att motverka detta är att mäta kundnöjdheten efter varje kundkontakt och vi har tusentals varje vecka. Denna mätning följs upp i ett kvalitetsmöte varje vecka där ledningsgruppen medverkar. Vi har faktiskt ökat vår kundnöjdhet trots att vi dubblerat vår omsättning de senaste 3 åren, vilket är en kvalitetsstämpel på organisationen.

Ni lär vara det företag efter Volvo som rekryterar mest i hela regionen. Hur gör ni för att öka anställningstiden?
Våra fältsäljare knackar dörr och har 100% provision i lön. Detta är ett tufft arbete och vi har också hög personalomsättning på denna avdelning. Vi är noga med att förväntningarna är de rätta när vi anställer de nya säljarna. Sedan bjuder vi in alla som ska arbeta ute i landet till vårt huvudkontor i Göteborg för introduktion och utbildning. Där får de praktisk träning på hur man arbetar och hur man ska agera professionellt vid kundmöten. Vidare så arbetar vi med små motivationshöjande medel som kan vara allt ifrån att ledaren bjuder på tårta till att den enskilda säljaren dekoreras med olika nålar och får olika attiraljer när man uppnår vissa mål.

Vi vill även profilera oss med att vi är en av Sveriges bästa säljskolor och en säljutbildning är något som man alltid har nytta av oavsett vilket jobb man får i framtiden. Sector Alarm har utsetts till ett av landets 100 bästa Karriärföretag fyra år på raken eftersom vi har tydlig struktur och promotar att man ska utvecklas och göra intern karriär, vilket gör att folk stannar längre hos oss.

Vad är ditt bästa ledartips?
En duktig ledare ska enligt mig förstå verksamheten och känna sina medarbetare för att kunna stötta dem professionellt och även privat om det behövs. En ledare ska vara tydlig med förväntningar men också stöttande och inlyssnande. Jag tror också att det är viktigt att inte vara rädd för att få lite skit under naglarna och inte bara säga vad folk ska göra, utan faktiskt visa vägen fram.

Arbetar ni något med CSR?
Vi jobbar långsiktigt med vårt CSR (Corporate Social Responsibility) -arbete, vilket vi tycker är viktigt för att hjälpa vår omgivning, bland annat så är vi sponsor till SOS Barnbyar där vi skänker en summa pengar för varje kund som ger oss en värvning. Vi har en grupp medarbetare som under december åkte ner till vår barnby i Mocambique för att på plats stötta dem och där vi även kommer att göra en film för att visa våra medarbetare vad deras jobb innebär för barn i Afrika.

Om du får nämna en orsak till varför arbetar du på Sector Alarm, vad skulle det vara?
Vi har en egen larmcentral som arbetar dygnet runt alla årets dagar med att övervaka våra anläggningar. De gör bokstavligen skillnaden mellan liv och död. Förra året räddade vi 331 familjer från brand i deras hus. Detta är ett högre syfte som Sector Alarm har och som jag är väldigt stolt över att representera.