Nu har du varit på Vy i drygt ett halvår, vad har du hunnit med i stora drag?
Parallellt med min introduktion så intervjuade jag mina 25 kollegor på de 3 avdelningar jag ansvarar för och besökte samtliga våra depåer för att intervjua alla affärschefer som vi agerar stöd för. Jag stämde av vad som fungerade bra och mindre bra. Sen agerade jag utifrån det och tog tag i ett intensivt förbättringsarbete med fokus på kommunikation, återkoppling och effektivitet. Detta har resulterat i minskade kostnader, effektivare dialog och mer synergi mellan avdelningarna.

Hur fungerar det att arbeta så centrerat runt en kund?
Jag förstår att du tänker på Västtrafik, som är vår största uppdragsgivare, men vi har fler kunder som till exempel JLT, Värmlands Trafik och flera skolbusslinjer. Men för mig är inte bara våra uppdragsgivare kunder. Alla våra resenärer är ju också kunder och i slutändan handlar allt om att leverera en så god kundupplevelse som möjligt. Och jag ser på sätt och vis även våra affärschefer som kunder. Vi agerar som stödfunktion åt dem och det är de och chaufförerna som möter slutkund, alltså resenären. Alla komponenter är verkligen viktiga för att få ihop en helhet. Västtrafik ser jag som både kund och samarbetspartner och det blir väldigt centrerat då vi har så många beröringspunkter. Samarbetet fungerar jättebra och det är roligt att vi agerar mot samma mål och utveckling.

Vad är utmaningarna med att ha en dygnet-runt-verksamhet?
Dels är det klurigt att hitta personal som vill jobba natt och sen blir det ju en del obekväma arbetstider överlag men i övrigt fungerar det som vilken avdelning som helst. En utmaning kan vara att veta hur mycket personal som behövs. Trafik är ju trafik och allt kan hända. Trafiken går självklart ned under nattetid men det gäller att ha full bemanning om det skulle hända en olycka eller något. En annan utmaning är att nattpersonalen skall överlämna uppgifter och aktiviteter till nästkommande personal så inget faller mellan stolarna.

Det är mycket som behöver klaffa rent tidsmässigt i er verksamhet. Vad kan hända under ett dygn?
Det kan ske allt eller inget. Men oförutsedda trafikhändelser och trafiksituationen i Göteborg tar ju mycket fokus så klart. Det blir också brådskande om en chaufför plötsligt blir sjuk, eller om bussen mot förmodan skulle gå sönder och behöva bärgning mitt i en tur. Vi gör allt för att inte ställa in några turer och ser till att hålla tidtabell. Då gäller det att ha koll på våra rutiner och agera fort för att arbeta med klockan och inte mot den.

Du har tidigare arbetat på Wallstreet Media, vilka erfarenheter tar du med dig därifrån?
Jag har haft turen att få arbeta på två fantastiska företag. Det är dock skillnad att arbeta i ett litet och i ett stort företag. Wallstreet är ett litet företag med idag ca 18 anställda. Vy är en stor norsk koncern med ca 1 600 anställda i Sverige. Men det finns en del likheter i min tjänst med bland annat ledarskap, problemlösning och att kunna skifta fokus från långsiktiga till kortsiktiga lösningar relativt snabbt. Det är nog det jag framförallt plockar med mig samt erfarenheten att arbeta med Västtrafik så klart.

Vy hette tidigare Nettbuss, berätta om namnbytet.
Jag har känt till Nettbuss väldigt länge så det är ett väl inpräntat namn. Så jag får erkänna att det tog ett litet tag att vänja sig. Det var dags för något nytt och en ny identitet. Ett samlat begrepp för både buss, tåg samt nya kringtjänster där namnet skall representera goda reseupplevelser och framtidsvyer. Vy står för god framtidstro och leverans av god kundupplevelse.

Hur arbetar ni med hållbar utveckling?
Det är en viktig fråga för Vy eftersom vi arbetar för ett hållbart samhälle. Hållbar utveckling och minskad miljöpåverkan är vårt fokus och ansvar i allt vi gör. Vi arbetar ständigt med utveckling för att ligga i framkant för att bemöta klimatförändringar. Vi stödjer FN:s Agenda med 17 globala mål och sju av dessa är direkt förenade i vår verksamhet. Vi arbetar också hela tiden med centrala frågor som är direkt kopplade till miljöpåverkan som till exempel drivmedel, elbussar och att öka kollektivtrafikresandet med mera.

Varför ska kunder välja att använda Vy?
Vår strävan är att leverera den bästa resan och det handlar om att bemöta olika aspekter av en kunds behov och önskan. Vi har en väldigt hög kundnöjdhet och det är för att det är smidigt och enkelt att åka med oss samt för att du får ett fint bemötande ombord. Vi värnar om miljön, vi kör trafiksäkert (vilket vi både har utbildning och uppföljning på) så man alltid kan känna sig trygg när man åker med oss. Vi strävar också för att vara lönsamma genom att ständigt arbeta med utveckling, både genom samarbete med uppdragsgivare/kund samt med andra trafikoperatörer/kollegor i branschen. Vi utgår från kund i allt vi gör, allt från att planera tillgänglighet till hållplats till störningsinformation.

Är det något du vill lyfta eller berätta om?
Om du funderar på att byta jobb så tänk igenom det är som du verkligen vill arbeta med. Vad är dina styrkor? Var inte rädd att prova dem inom en helt ny bransch. Jag kan varmt rekommendera att kontakta Maquire som var väldigt lyhörda för mina mål och förhoppningar. De var professionella hela vägen. Jag var på 4 intervjuer och gjorde 5 tester så det var en intensiv process men Maquire var närvarande hela tiden och fantastiskt duktiga på återkoppling. De hade inte bara uppföljning med Vy utan även med mig för att se till att jag också jag var nöjd. 

En bra sak när du söker jobb är att läsa igenom företagets värderingar och känna efter så att de stämmer överens med dina egna. Det blir roligare att jobba då. Vy lever verkligen sina värderingar ”Skapa kundglädje, Ta ansvar och Samverka”. Vy har också ett enormt fokus på utveckling vilket skapar ett stort driv och det passar min personlighet.